Banderovci očami historikov – pohľad druhý Ján Mlynárik: 1. časť - Osud banderovců

Slovenský historik a publicista, niekdajší spolupracovník Rádia Slobodná Európa, pôsobiaci v Prahe sa k problematike vyjadril v publikácií vydanej v roku 2005 v nakladateľstve Libri. Prvá časť knihy je venovaná osudu banderovcov a druhá časť následnej tragédii gréckokatolíckej cirkvi, ktorej duchovní boli nastupujúcim komunistickým režimom označená za priamych spojencov banderovcov. Takto bude, do dvoch samostatných článkov, rozdelený aj príspevok o knihe.

Osud banderovcov

V úvode publikácie autor veľmi kriticky hodnotí knihu Zpráva o akci B od J. Fialu. Krátky obsah knihy bol zhrnutý v predchádzajúcom článku. Podľa J. Mlynárika je kniha J. Fialu písaná, aj napriek tomu, že vyšla 5 rokov po páde komunistického režimu, celkom v duchu normalizácie. Podľa autora, Fialova kniha vychádza od základu z falošnej premisy, bez snahy pochopiť peripetiám ukrajinského oslobodzovacieho hnutia v 20. storočí. Banderovci pod tlakom poľskej armády utekali cez územie Československa do Rakúska a Bavorska. Nešlo im o nič viac ani menej. Proti niekoľko stovkám utekajúcich sa postavilo 15 000 príslušníkov československých jednotiek a naháňali banderovcov ako divú zver. Aké to hrdinstvo! Bol to masový nácvik odchytu utekajúcich ľudí na Západ pred boľševizmom, ktorý sa neskôr v Československu, po roku 1948, masovo presadil. Jan Fiala považuje boj banderovcov za výplod ukrajinského fašizmu a zásah československej armády za úspech. Znie to ako vyznamenanie jednotkám československej pohraničnej stráže, ktoré 40 rokov strieľali po každom, kto utekal na Západ.
Banderovci predstavovali ukrajinský exil bojujúci proti Stalinovi. V roku 1941 vítali Ukrajinci Hitlerovu armádu ako osloboditeľku. Stalin však urobil geniálny protiťah, na Ukrajine zorganizoval teroristické skupiny vraždiace Nemcov. Nacistická armáda odpovedala terorom, Ukrajinci sa postavili proti Nemcom a pôvodné plány na vybudovanie slobodnej Ukrajiny, oddelenej od Sovietskeho zväzu sa zrútili. Ukrajinci sa tak ocitli v neriešiteľnej situácii buď ich zničí moc nacistická, alebo sovietska.
Ukrajinská národná ideológia, ktorá bola aj ideológiou banderovcov, vychádzal z hlbokých historických tradícii kyjevského štátu. Moskovské kniežatstvo, základ neskoršej ruskej ríše, vzniklo až o 420 rokov po vzniku kyjevského štátu, ktorý bol marxistickými historikmi premenovaný na Kyjevskú Rus. Ukrajinskí vlastenci často argumentovali: Keď na miestach neskoršej Moskvy behali ešte medvede, Kyjevci už mali vyspelý štát.

To čo sa dialo s Ukrajincami v rámci Sovietskeho zväzu, nemalo v dejinách Ukrajiny obdoby ani za najkrutejších tatárskych vpádov. Administratívne opatrenia uplatňované hrubou silou dosiahli, že v tejto „obilnici Európy“ vypukol na začiatku 30.rokov hladomor, trval niekoľko rokov, počas neho zomrelo až 3 milión ľudí a viedol až ku kanibalizmu ukrajinských roľníkov.
A práve táto drastická udalosť formovala banderovcov. Ukrajinci dúfali, že dosiahnu slobodu za pomoci Nemecka.
Keď Nemci napadli Sovietsky zväz, sformovaný ukrajinský legión, pod velením Stepana Banderu, dobyl Ľvov a 1.augusta 1941 splnil sen mnohých Ukrajincov a vyhlásil samostatnosť Ukrajiny. To však nebolo v diplomatických a strategických plánoch Nemecka a preto už po troch dňoch zasiahlo gestapo a Banderovu vládu rozprášilo.
Ukrajinský legión bol rozpustený, časť členov popravená, časť spolu so S. Banderom bolo umiestnená v nemeckom koncentračnom tábore. Kedže sa však vojna Nemcom na Východe nedarila, Banderu prepustili s tým, aby začal znova organizovať dobrovoľné ukrajinské oddiely. Bandera však už Nemcom neveril, rovnako ako iní Ukrajinci, odišiel do karpatských lesov vo východnom Haliči a zvolával príslušníkov bývaleho ukrajinského legiónu do jeho vojska nazvaného Ukrajinská povstalecká armáda (UPA). Z bývalého spojenca Nemcov sa Bandera stal ich tvrdým nepriateľom, ktorý im spôsoboval ťažké straty v tyle ich armády.
UPA mohlo v Haliči prežiť len vďaka materiálnej a morálnej podpore ukrajinského obyvateľstva, ktoré v oblasti žilo. Obyvateľstvo podávalo UPA informácie o pohybe nemeckých a neskôr sovietskych vojsk.
Keď Nemci začali ustupovať predávali ich banderovci stále častejšie, aby sa zmocnili zásob a zbraní. Potom sa pustili do bojov aj s postupujúcimi oddielmi Červenej armády, ale tá ich donútilak ústupu späť do hôr. Banderovcov držala v boji nádej, že príde tretia svetová vojna, Západu proti Východu.
Proti banderovcom podnikla rozsiahlejšie akcie poľská armáda, avšak najviac ich zasiahla presídľovacia politika, celé ukrajinské dediny boli vysidlené v rámci Akcie Visla.
Banderovci sa na Slovensku objavili, keď ich cez hranicu vytlačila poľská armáda. Prvý krát boli zaregistrovaní na Slovensku na konci leta 1945, keď sa pohybovali v okresoch Stropkov, Giraltovce, Medzilaborce a Prešov. Ich počet sa odhadoval na 1000 až 1500 mužov. Banderovci sa vôbec netajili svojim odporom a hnevom ku boľševikom, Stalinovi a komunistom celkovo. Na konci augusta 1945 usmrtili člena KSS z Kolboviec, došlo aj k ďalším popravám komunistov. Koncom roka 1945 sa Banderovci z územia Slovenska stiahli.
Na začiatku roku 1946 začala proti nim poľská armáda podnikať ostré výpady v dôsledku čoho začali Banderovci ustupovať na južné svahy Karpát a prenikali hlboko do východoslovenského vnútrozemia až k Humennému. Tentoraz už išlo o organizované akcie, prichádzali s propagačnými letákovými materiálmi. V letákoch sa obracali na obyvateľstvo a vojakov s výzvou, že prichádzajú ako hostia, a vyzývali obyvateľov k spoločnému boju proti poľsko – boľševickému barbarstvu ZSSR a komunistom. Banderovci svojou vojenskou aktivitou, ale aj propagadou zasahovali do predvolebnej kampane na Slovensku. Podporovali demokratické, protikomunistické sily. Ako sa vyjadril vtedajší štátny tajomník ministerstva národnej obrany M. Ferjenčík, banderovská propaganda na Slovensku mala síce veľký ohlas, ale priameho úspechu nedosiahla, čo je v logickom rozpore. Pripomienky poľskej armády, že u československého obyvateľstva majú banderovci podporu, mohli mať teda reálny základ. Z mentality obyvateľov oblasti vyplýva presvedčenie, že je treba pomáhať prenasledovaným a ubližovaným. Banderovci boli takmer všetci gréckokatolíckeho vierovyznania, a preto nachádzali podporu u veriacich rovnakého vierovyznania.
Operácia Visla poľskej armády a partizánov vrcholila v júni 1947. Po tomto dátume rapídne zosilnelo aj prenikanie Banderovcov na územie Československa. Do boja proti zvyšku unikajúcich banderovcov boli partizáni. Tí vniesli do radov armády zmätok. Partizáni včlenení do vojenských jednotiek odmietali poslušnosť vojenským dôstojníkom a požadovali velenie z radov partizánov. Boli nedisciplinovaní, opíjali sa a robili výtržnosti. Situáciu musel nakoniec riešiť agent NKVD major Šram. V konečnom dôsledku nasadenie partizánov len pomohlo banderovcom, pretože partizáni oslabili už aj tak nevysokú morálku vojenských jednotiek, ktoré neboli plne presvedčené, že bojujú za správnu vec.
Po rokoch je možné pátrať po zmyslu celej veci: prečo bolo proti niekoľko stovkám banderovcov nasadených 15 000 vojakov a boli banderovci skutočne banditi. Na túto otázku zodpovedal po rokoch vo svojich pamätiach profesor Václav Černý: „A t
ěď úpřimně: hodilo se na banderovce opravdu a přesně označení banditů, loupežníků a zbabělců? Já, který jsem znal historii a dokázal jsem si ji zasadit do rámce a na tragický závěr dlouhého hnutí jednoho ze slovanských národů, jsem si je u sebe tak nenazýval. Činil jsem ovšem nad neštastníky smutný kříž a v daných okolnostech stranil dál polským a sovětským spojencům.“

pekny clanok, ale mam dojem

pekny clanok, ale mam dojem ze sa to zacina trocha zamotavat co sa tyka suvislosti s rusinmi. Kedze Ukrajinci Banderovci boli zvacsa Greckokatolici a rusnaci sa casto hlasia k pravoslavnej (rusian ortodox) cirkvy.Co je aj samozrejme dosledok politiky 50. rokov. Tipickym znakom Poduklianskeho regionu su prave Greckokatolicke drevene kostoliky, dva sice su pravoslavne, ale povodne boli tiez Greckokatolicke. Celkom chaos, no chciet od ludi aby sa vratili k svojim predkrestanskym bozstvam by bolo napriek este zopar pretrvavajucim praktikam asi privela. Z hladiska "narodneho" mi to troch pripada tak ze rusini maju iba dve moznosti, a to bud sa daju k Ruso alebo k Ukrajincom. Z clankov o Banderovcoch usudzujem ze by sa mali dat k ukrajincom, ale to by museli prekonvertovat spat ku Greckokatolikom a nasledne aj k Vatikanu, co bude problem. No a oto presne ide, mat problem. Dufam, ze sa konecne dostavam do podstaty problematiky rusinstva, hoc citim ze to este nieje ono, lebo ja zatial problem nemam.Snad casom. Drezte mi palce. S pozdravom Vas Eryk.

skuska

skuska

Петро's picture

sikula :-)

sikula Smile

Петро's picture

- od roku 1945 do zhruba

- od roku 1945 do zhruba 1950 MLADI A NESKUSENI UKRAJINCI boli verbovani KGB a ich agentom Stepanom Banderom na vyzvolnu borotbu protiv komunizmu... -

mozem poznat nejaky vierohodny zdroj tejto informacie?

Suhlasim, ze hladat jednoduchu pravdu, je asi nemozne... Co sa tyka Erikovej otazky nakolko to suvisi s Rusinmi dalsie clanky k tejto teme mozno daju aspon trosku odpoved ...

Inak co sa tyka rusinov a viery, snaha o jednoznacne zaradenie je podla mna nestastna. Je mozne tuto snahu sledovat aj v knihach historikov ( napr. aj Mlynarik) - snahu o zjednodusenie - rusini su od jadra grekokatolici a pravoslavny ukrajinci a ze pravoslavnych z rusinov spravili komunisti. Samozrejme ten zaujem tu bol, ale prechod od greckokatolickej cirkvi ku pravoslavnej bol zaznamenavany aj pred rokom 1945. Dovod bol prozaicky - greckokatolicka cirkev si pytala za svoje sluzby viac ako pravoslavny popi, ktori boli aj "ludovejsi", neboli tak promadarski a obycajnym rusinom bol vzdycky blizsia staroslovencina ako slovansky jazyk ako madarcina. Inak urcita paralela je tam aj v dnesnej dobe, kedy pravoslavni popi zostavaju ludovejsi a greckokatolicka cirkev tvrdo tlaci na slovakizaciu obradov a tym aj veriacich...

este ked som chodieval do

este ked som chodieval do kostola v Boksi, odkial pochadzam, sluzil tam omse otec Cvercko po starosloviensky, pokial sa namylim jazykom Cirila a Metoda.Nechcem sa montovat az do takych podrobnosti, ale nemusim byt hystorik aby som si pametal jak sa preslo na omse v slovencine.Jednoducho sa to odhlasovalo, ziaden lobing, ziaden natlak, jednoducho si ludia uvedomili ze sice tie motlidby vedia po starosloviensky ale to je vsetko co v tomto jazyku ovladaju a hlavne naco ten jazyk pouzivaju. Mozeme tu polemizovat o tradiciach a podobnych mrtvolach, ale u nas v Boksi to prebehlo netradicne demokraticky ahlavne uspesne. Farar Cvercko ked sedel v 50. rokoch v base kde bol aj toho casu s. Husak, sa robila nasilna Ravoslavizacia Greckokatolikov, ktori v podstate v tych casoh ani oficialne neexistovali. J e mozne mi vycitat urcite nedostatky v mojich informaciach, comu sa vobec nebrabnim, ale dokazem sa otvorit natolko aby som vnimal tieto hystoricke udalosti bez frustracii.Aj ked sa deje jake kolvek zlo stale stoho niekto profituje a v buducnosti veri fikciam. Do kostola nechodim, nabozenske problemy nemam, ale na otca Cvercka si spominam ako na hrdeho a nebojacneho cloveka, ktory dokazal otvorene rozpravat otom co si mysli. a to som rocnik 1975. Dnes si hubu otvara kde kto...

este ked som chodieval do

este ked som chodieval do kostola v Boksi, odkial pochadzam, sluzil tam omse otec Cvercko po starosloviensky, pokial sa namylim jazykom Cirila a Metoda.Nechcem sa montovat az do takych podrobnosti, ale nemusim byt hystorik aby som si pametal jak sa preslo na omse v slovencine.Jednoducho sa to odhlasovalo, ziaden lobing, ziaden natlak, jednoducho si ludia uvedomili ze sice tie motlidby vedia po starosloviensky ale to je vsetko co v tomto jazyku ovladaju a hlavne naco ten jazyk pouzivaju. Mozeme tu polemizovat o tradiciach a podobnych mrtvolach, ale u nas v Boksi to prebehlo netradicne demokraticky ahlavne uspesne. Farar Cvercko ked sedel v 50. rokoch v base kde bol aj toho casu s. Husak, sa robila nasilna pravoslavizacia Greckokatolikov, ktori v podstate v tych casoh ani oficialne neexistovali. J e mozne mi vycitat urcite nedostatky v mojich informaciach, comu sa vobec nebrabnim, ale dokazem sa otvorit natolko aby som vnimal tieto hystoricke udalosti bez frustracii.Aj ked sa deje jake kolvek zlo stale stoho niekto profituje a v buducnosti veri fikciam. Do kostola nechodim, nabozenske problemy nemam, ale na otca Cvercka si spominam ako na hrdeho a nebojacneho cloveka, ktory dokazal otvorene rozpravat otom co si mysli. a to som rocnik 1975. Dnes si hubu otvara kde kto...

Ja lem ťivko, že všytky sja

Ja lem ťivko, že všytky sja tu opravjate u spisovnosti slova staroslavjanskyj - staroslovanský a ňa zarazilo, že priťim pišete o dačim, što sja už davnyma časami nechosnuje.
Svjaty liturgiji sja už približno od 12 storiča služat u cerkovnoslavjanskym jazyku - cirkevnoslovanský jazyk, cirkevná slovančina a to už tak u grekokatolykyv jak i u pravoslavnych.
Cerkovnoslavjančina je pererobena a zakutalizuvana staroslavjančina. Ta kiď dakoho opravjate, ta opravjajte spravňi.

beriem na vedomie

beriem na vedomie

Nic sa nezamotava. ak by si

Nic sa nezamotava.

ak by si zasiel do casov pred UNIJOV tak o grekokatolicizme by si ani nechyroval.
a ruska ortodoksna cirkev?

RUSko je slovo odvodene od KYJEVSKEJ RUSI.
eksistuje ine slovo-MOSKAL ci MOSKOVSKI.

tam treba hladat diferencijaciju.

Je smutne ze tak vysoko

Je smutne ze tak vysoko uznavany autor (J.M.-poznamka anonyma) neuvadza veci tak ako sa maju.
Vkratkosti:

Stepan Bandera prezil druhu svetovu vojnu v nemeckom koncentracnom tabore, jeho dvaja bratia neprezili ( skuste uhadnut asi preco, ale pre tych z dlhym vedenim, a malom casu, Stepan Bandera zradil duch ukrajinstva...).

UPA ( Ukrajinska Povstalecka Armada) bojovala proti bolsevickemu teroru uz od 20.tych rokov minuleho storocia, a kedze si moskovske hordy nevedeli dat s nou rady, tak sa do toho namotala nemecka armada (...)

tzv. Banderovci, boli skupiny mladych nic netusiacich ukrajinskych chlapcov, vetsinov vo veku 17-25 rokov.

Anonyme, autor (J.M.) v

Anonyme,
autor (J.M.) v svojom clanku trochu zavadza.

Stefan Bandera NEBYV spojencom nimciv, az do momentu jak pidpysav spivrobotu zos fasistami.
Z tohoto titulu Bandera je v podstati ukrajinskych fasysta a ne nacionalista.

Zdieľať na Facebooku

Dneska je ponediľok

25. marec 2019


Юліаньскый календарь:

12.мáрец 2019

Mapa regіstrovanŷch chosnovatel´iv Holosy.sk

Pisan´a dokumentiv po rusin´sky z OpenOffice

Pysan’a rusyn’skov kirilic’ov v sistemi Windows 7

Jak modifikovaty Firefox, žeby kontrol´oval rusin´skyj pravopis

Posl´idn´i komentar´i

Banner pro vašŷ storіnkŷ

Budeme radŷ jak Holosŷ spropagujete na vašŷch storіnkach čerez reklamnŷj banner.

<br />
Komunіtnŷj portal karpat´skŷch Rusуnіv

Jak bŷ s´te chot´ilу vŷčer´atу banerŷ,kontaktujte nas.